Semua tu ada hikmah-Nya


Minggu ini baru la rasa sihat sikit, setelah 3 minggu aku menikmati rasa sakit perut yang teramat sangat. Rindu pulak aku kat rakan semasa di kolej dulu. Pagi ini, hujan melanda area rumah ku. Agak menarik cuaca ni. Mata aku semakin layu dan kuyu.

Jap lagi mereka nak keluar makan. Aku ingat nak ikut gak la... "Ha, makan kat mana da?" , "Kat tempat biasa la..."balas si da. "Orite!"

Sementara itu aku duduk kat tingkap sekejap amik udara dingin akibat hujan yang melanda. Nasib baik hari ni tak de kene pi memana. Penat gak nak kluar kalo hujan-hujan nie.

Teringat kisah malam tadi. Aku kuar berjumpa dengan nana, membincangkan masalah yang melanda pada dirinya. Dengan separa minda ku berada di pejabat, aku cuba juga untuk menyelesaikan masalah orang lain. Nana berpuas hati dengan pandangan yang aku berikan. Kami singgah di area Kempas Lama untuk makan sup panas. berselera aku tengok nana makan selepas dia menerima pandangan aku. Aku hanya tersenyum kelat jerk. Semasa dalam perjalanan menghantar nana pulang, sempat aku katakan,"sudah la... tak payah tension-tension lagi... Kita amik positif semuanya yang terjadi ada hikmahnya. Sebagai manusia kita berusaha agar apa yang diusahakan akan dimiliki." Dia tersenyum tanda faham.

Tiba-tiba...!









"Woi geng! Jauh kelamun. Awek mana plak ko mimpi tadi malam?" Sambil tersenyum sinis menyindir aku. "Mana ada awek?", balas ku. "Jom! masa dah time ni... nak pi makan tak?" Da mengajak aku. Aku mengikut jek langkah si Da tu... secara tak sengaja aku tersenyum sendirian teringatkan kata-kata Da tadi.