Pagi yang terang

Dalam lambakan kerja ni masih sempat aku melelapkan mata. He~ Bos tak de la katakan... Hurm~~~ pagi-pagi ni dah panas. Mungkin hujan kot petang ni... Lepas punch card jerk cepat-cepat aku cabut pi stall mamak kat hujung jalan tu. "Pergh... Pekena roti sardin pun best gak ni... Ane' roti sardin satu! Horlicks Ais satu!", "Orite siap!" balas ane' sambil tersengeh tengok kearah aku... Hari ni terasa lepak la pulak. Boleh la pulak lrt hari ni sesak macam dalam tin sardin gak. Biasanya tak macam ni. "Hai, minum tak ajak kita pun.", satu suara yang agak aku familiar. "Eh, nana rupanya. Macam mana u boleh ada kat sini?" sapa aku memulakan bicara, walaupun agak terkejut.

"I ada urusan kat kedai photostats tu, nie ha berlambak pulak dokumen yang bos I suruh photostats ni." sambil menunjukan dokumen di tangannya.

"Nana nak join ke?", "Tak pe la, u minum dulu, nana pi settle keje nana jap. Kalo sempat nana singgah ek." perbualan kami mati disitu.

Jam dah menunjukan 10 pagi, bermakna dah sejam aku kat mamak ni. Aku ingat aku kene jumpa client dulu la. Takut-takut petang ni hujan pulak. Biasanya macam tu la... Pagi panas macam nak rak... Tup tup petang hujan pulak. Sementara panas ni baik aku pi jumpa client ni dulu. Settle keje dulu beb... Amanah tu bakal di tanyakan dalam kubur nanti. "Mamak, kasik kira. Aku nak blah dah nie." ~