Aku dan Blues~

Hidup memang penuh cabaran, tiada cabaran maka tiada kehidupan. "Ye encik. Dah siap. Esok ek? Ok. Assalamualaikum". Selesai satu kerja aku. Design ni boleh bagi kat dia esok. Seronok aku berurusan dengan encik zul. Kerja tak tertekan. Happy jerk rasanya. Ni berkat doa ummi kat kampung. Hmmmm... Rindu pulak aku pada ummi.

"Hello, Assalamualaikum ummi. Sihat?" "Wa'alaikumsalam, sihat... long sihat tak?" "Biasa jerk mi. Ummi tengah buat apa tu?" "Ummi tengah tengok TV. Siapa yang ada kat rumah tu?"
"Uda ada ni." "Angah, achik, adik tak balik ke mi?" "Minggu lepas angah dgn adik ada balik." "Uda kerja ok ke mi?" "Ok la kot. Buat masa ni dia jerk yang keje kat sini. Dia jerk tempat ummi bergantung nak bergerak kesana sini. Nak mintak tolong korang yang lain jauh." "Belanja dapur ummi cukup tak? Ummi nak duit?" "Cukup long... Ummi dengan uda jerk kat rumah ni. Bukan banyak pun kami makan." "Ummi ada apa-apa nak cakap lagi tak?" "Tak de." "Ok lah mi... Long nak solat Isyak dulu yer... Ummi jaga diri baik-baik tau. Along sayang ummi. Assalamualaikum ummi." "Wa'alaikumsalam."

Lega hati aku dapat tau ummi sihat. Ahh... Betapa Allah itu Maha Pengasih... Dengan hanya dengar suara ibu jerk aku dapat rasakan ketenangan. Aku bersyukur sangat dapat seorang ibu seperti ummi. Bilakah aku akan bertemu jodoh seorang perempuan seperti ummi. Lembut, penyayang, pengasih, tabah, sabar dan sentiasa tersenyum. Hmmm... Mungkin masih belum sampai seru untuk aku berumah tangga. Tak pe la. Mungkin suatu hari nanti sampai lah jodoh aku. Sentiasa aku menadah tangan memohon agar aku dipertemukan jodoh dengan insan yang boleh menerima aku dan keluarga aku seadanya.

Arwah abah mesti bahagia melihat anak-anaknya berjaya. Dan yang paling penting anak-anaknya dapat menjaga ummi mereka dengan baik. Lama dah aku tak pulang jenguk ummi. Minggu ni aku balik lah. Sebab payment pun dapat esok. Kira cantik la tu. Leh ajak ummi jenjalan. Tak sabar rasanya nak tunggu hujung minggu ni. Dah la... dari aku melayan blues... baik aku solat isyak dan terus tido. Esok pun dah ada appointment dengan encik zul. Nanti kalo lambat ke appointment tu tak dapat la duit gaji aku. Come on Joe...! Semangat sikit... Perasaan balik kampung berkobar kobar.... Heee...