Bawa diri?

Riuh rendah suansana kota metropolitan hari minggu ni. Aku menghanyunkan kaki dan terus melangkah bersendirian tanpa hala tuju yang pasti. Apa yang aku cari? Apa yang aku buat kat sini? Cuma yang aku pasti aku cuba mencari ketenangan dan kedamaian hati. Serabut sungguh kotak pemikiran aku untuk hari ini. Sambil melayan lagu dalam MP3 player aku ni, aku terus melangkah dari Pudu ke Jalan Sultan Ismail. Ada yang berpasangan ada juga yang berkumpulan berjalan dengan tujuan masing-masing. Lepak jap kat Deli France kat Time Square.

"Order bang?" "Saya nak soft drink satu." Sambil melihat masyarakat kota yang tak putus-putus lalu lalang keluar masuk Time Square, aku terpandang sekujur tubuh yang agak aku kenal. Dia senyum. "Hi Joe." "Eh, Aishah. Buat apa kat sini? Sorang jerk ke? 'abang' awak mana?" "Abang? Abang mana? Saya anak sulong mana ada abang. Saje jalan-jalan kat sini. Kebetulan saya nak keluar duit tadi. Then ternampak ada mamat tu jalan sorang-sorang. Saya tengok betul-betul dari belakang. Awak rupanya. Saya terus la datang." "Kak, order kak." "Lime Juice." "Awak buat apa kat sini sorang? Tunggu makwe ke?" "Makwe pe kebendenye plak? Saje layan kepala tengok dunia. Usha-usha barang. Yang awak tu?" "Saya pun saje jerk. Sekadar nak lepaskan penat dok rumah. So... Life macam mana?" "Life? Hehehee~ macam ni lah... Terkais-kais." "PC angah dah siap ke?" "Dah siap dah... Ingat malam nanti baru nak mesej cah yang PC dah siap. Kebetulan dah jumpa ni. Bagi tau jerk la." "OK... nanti balik saya singgah rumah U amik sekali." "OK gak." "Berapa U nak charge I?" "Erm... saya amik harga barang jerk la... Mama-board dan Ram dalam RM 180 jerk." "Eh? Upah U buat keje?" "Ikut berapa ikhlas la U nak bagi." "Saya buat ni pun sekadar tolong kawan-kawan jerk." "Boleh pulak macam tu ek?" "Boleh la... Kan bisnes I. I bos. I staf. Tak de orang nak marah punya. Hehehehe~ So, U pulak keje macam ner?" "I keje macam tu la. Keje memang tak akan abis. Selagi hidup. Selagi tu la keje. Eh, kebetulan U ada kat sini jom temankan I. Boleh?" "Teman ke mana?" "Jenjalan cari pasal. Hehehehe~" "Jom la... Cari pasal tak pe. Jangan cari gaduh sudah la. Bang! Bil bang."

Fuh~~~ Penat la pulak hari ni. Satu siang melayankan si Ecah window shopping. Nasib baik balik tadi dia hantar. Kalo tak mau nya aku tido jerk kat Time Square tu. Nak tercabut kepala lutut aku di buatnya. Hem~~~ Itu lah kaum hawa ciptaan Allah. Nafsu untuk membeli belah tak pernahnya abis. Nasib baik dia tak borong satu mall tu. Mampos aku kalo dia borong satu mall tu... Hahahaha~~ Hurm~~~ Bernafas sikit minggu ni aku. Ecah tadi bagi RM 250 untuk PC adik dia. Aku dah cuba kurangkan gak. Tapi dia kata aku yang buat keje. So, kene lah terima duit tu. Bukan aku buat guna air liur. Aku buat guna masa, tenaga dan ilmu yang aku ada. Dah dia cakap macam tu, aku tak leh buat apa-apa lah. Terima jerk la. Rezeki tuhan bagi. Alhamdulillah syukur.

Hilang rasa berat kepala. Sekurang-kurangnya ada gak orang yang nak berbual dengan aku hari ni. Nak harapkan Bob. Pepagi lagi dah hilang. Ni dah nak pukul 12am pun tak balik lagi. Kalo aku pikirkan semula, hidup memang tak pernah terlepas dari masalah. Yang dalam kubur pun ada masalah nak jawab soklan malaikat. Ni kan lagi kita yang masih bernyawa. Hadapi jerk la Joe.... Tak kan nak lari dari masalah pulak? Sampai bila nak lari? Nanti bila dah penat, ko akan berhenti gak kan? Masa tu silap-silap masalah dulu kecik dah membesar dah. Lagi sakit otak nak selesaikan. Aku bukan lari dari masalah. Tapi cukup la aku tenang dan pikirkan cara untuk selesaikannya. Nak bercerita pada orang. Rajin pulak aku nak bercerita hal hidup aku kat orang. Cukuplah masa aku tengah kusut dengan masalah ada insan yang sudi temankan aku dan berbual dengan aku. Tak perlu la cerita masalah aku. Berbual la pasal benda lain pun tak pe. Janji boleh buat aku gelak dah kira ok la tu. Sekadar aku lupa sekejap masalah aku. Then, bila emosi dan otak aku dah center, baru la aku settle kan masalah aku tu. Itu lah cara aku mengatasi setiap problem aku. Memula cari kawan-kawan untuk gelak-gelak sampai pecah perut. Bila emosi dah stable baru aku settle sendiri masalah aku. Yezzzzaaa Joe... Kipidap dude! Ah... Tido ar... Esok nak keje lagi.