Sempitnya kotak pemikiran.

Hidup ada pasang surut. Kepayahan telah mengajar aku erti untuk berdiri. Terus melangkah kaki walau apa pun dugaan yang datang. Tak pernah aku didik diri ini untuk berundur. Pengalaman merupakan guru yang terbaik dalam diri. Aduh. Kenangan masa mula-mula menjejakan kaki ke kota batu ni bermain semula di kotak fikiran aku yang semakin sempit ni. Sakit jatuh bangun semuanya ku tanggung sendiri. Jumpa dengan kenalan baru. Di tipu dengan kawan. Dikhianati. Tiada pendengar untuk aku kongsikan masalah diri. Hilang kawan dan keseorangan masih jua aku terus berdiri. Hidup di kota batu ini aku terasa seperti tak cukup 24 jam yang dikurniakan Illahi. Semuanya berlumba-lumba. Ada yang jatuh tersungkur. Ada yang telah maju tidak pedulikan orang lain. Ada juga 'lumpuh' dan terus tak mampu berdiri. Ada juga yang mengampu demi diri sendiri. Ada yang meraih simpati untuk sesuap nasi. Ada yang berjaya diatas 'kelumpuhan' orang lain. Itu lah suasana kota yang penuh perasaan iri hati.

Aku semput, lelah hidup dalam suasana macam ni. Tapi aku juga masih berlumba-lumba untuk mencari sesuap nasi. "Station Majid Jamek" dah sampai dah. Suasana agak bising dengan manusia di siang hari. Aku teruskan kaki untuk melangkah. Dengan melihat barang-barang yang diniagakan. Mereka dengan cara mereka yang tersendiri untuk mencari pelanggan. "Ye bang. Singgah bang. Baju ada. Seluar ada. Harga boleh runding bang." Ye lah.... Aku sekarang ni tak tau kemana hala tuju aku. Melangkah ikut gerak kaki je. Mungkin di sebabkan hal yang baru berlaku tadi. Aku agak tersentuh dengan apa yang dikatakan oleh orang tu. Ingat aku ni tak de perasaan ke? "Awak yang tak paham kehendak saya! Awak kalo tak boleh buat. Baik awak pi belajar lagi! Saya rasa budak sekolah rendah pun paham apa yang saya maksudkan." Tak pe lah.... Bekerja dikalangan orang yang penuh ego agak-agaknya memang macam tu lah. Sekarang ni aku cuba tenangkan fikiran dan hati. Agar aku dapat mengelakan hasutan Iblis. Maklumlah... hati tengah panas... Ada je yang suka rela jadi batu api. Nasib baiklah ayah bonda bekalkan aku dengan ilmu yang cukup. Tahap kesabaran ni masih lagi tebal. Macam nilah hidup didunia sekarang. Gembira sedih tak ada siapa yang peduli. Kepayahan lah yang mengajar aku erti untuk terus berdiri. Aku tak boleh jatuh. Aku tak boleh cepat melatah.

Satu projek dah selesai. Tinggal projek ni jerk. Susah betul nak deal dengan hamba Allah yang sorang ni. Aku sendiri tak pernah terlintas untuk jadi begini. Tapi dah jadi... Apa aku boleh buat. Kerja. Itu lah punca rezeki aku. Tak kan aku nak tabur pasir dalam periuk nasi sendiri. Come lah Joe.... Kipidap dude! Go to the Hell la kepada semua yang menyakitkan hati. Yang penting aku tak kacau hidup orang lain.