Aku yang Keliru

Semalam merupakan hari yang pelik bagi aku. Bob pun seolah-olah confused dengan aku semalam. Aku yang mengalaminya lagi la pelik. Aku boleh termimpikan Aishah masa tertido kat dalam train. Dah tu, dalam mimpi tu Aishah sempat cakap kereta dia dan diari jerk. Tapi bila aku sampai rumah pulak ada diari Aishah. Bob kata keluarga arwah jumpa dalam kereta arwah. Pulak tu, setiap helaian diari tu tak pernah terlepas dari tercatatnya nama aku. Sehinggalah malam terakhir semasa arwah berada dikampung sebelum arwah pulang ke Kuala Lumpur. Tetapi tak sempat tiba. Hati terdetik, apa sebenarnya yang Aishah alami? Dia suka kat aku ke? Punya banyak lagi lelaki lain kenapa aku? Apa ada pada aku? Kerja pun tak tentu. Cerita pasal aku bermula sejak hari pertama dia kenali aku pulak tu. Masa tu aku just followed Bob jerk. Join family day syarikat Bob buat kat PD masa tu. Tak sangka pulak aku, pertemuan yang sekejap tu boleh membuatkan nama aku tercatat dalam diari. Tak pe lah... Perkara dah lepas. Aishah pun dah selamat berada disana. Semoga Aishah tenang disana. Tetiba aku teringatkan kisah semasa nak belikan kain untuk ummi. Masa tu Aishah ajak aku kuar ke Jalan TAR. Rindu plak saat-saat tu. Apa yang aku alami ni? "Stesen Masjid India." Hurm... Memang kenangan betul lah... Berombak pulak dada aku... terasa sebak la pulak bila terkenangkan masa kat Hospital. Nak jemput jenazah Aishah. Bersih jerk wajah dia, tersenyum... Adoi... Terkenang aku pada arwah abah. Arwah abah pun tersenyum jerk sepanjang urusan jenazahnya... Itu yang membuatkan aku tak dapat nak menahan sebak dada sehingga aku tewas mengalir gak air jernih dari mata aku ketika aku mandikan arwah abah dulu. Kerasnya hati lelaki aku ini tewas juga bila aku hadapi keadaan seperti itu. Hanya Allah jerk yang tau betapa sedihnya aku. Lepas tu aku kehilangan seorang kawan pula... Aishah. Herm... aku redha jerk dengan apa yang dah tertulis untuk aku. Aku pun tak tau masa aku bila? Kalo aku pikir-pikirkan... sekarang ni aku dah terlalu penat. Kalo boleh aku nak juga rehat seperti arwah abah dan Aishah. Aku dah terlalu penat untuk hidup ditempat yang semakin sempit dan sesak dengan jiwa manusia yang rakus. "Stesen PWTC" Sampai pun. Berpusu orang keluar masuk train ni. Termasuk la aku. "Assalamualaikum" "Wa'alaikumsalam" "Encik... Encik punya barang terjatuh tadi" "Terima kasih ye." "Sama-sama. Eh? Joe kan?" "Ha'a. Siapa ek? Macam ne kenal saya?" "Tak payah la saya saya." "Aku la... Nur." "Nur? Nur mana?" "Nur Hasilah, budak yang pernah ko buli dulu masa aku praktikal kat Creative Designz dulu." "Siapa ek???? Aku tak beberapa nak ingat la..." "Tak pe... Tak penting pun ko nak ingat aku... ok la tak pe... abaikan la... mungkin aku salah orang kot. Sorry ye..." "Ok." Sorry la Nur... Aku memang kenal sangat dengan ko. Cuma aku malas nak ingat kisah yang dulu. Lagi pun aku dalam kekeliruan sekarang ni. Keliru dengan diri aku sendiri. Sorry la Nur... Kalo jumpa lagi sekali pasti aku tegur ko... seandainya tak jumpa lagi... ko anggap jerk la yang ko tak pernah kenali aku. Ramai plak orang kat kompleks Putra ni. Betapa aku keliru sekarang dengan diri dan minda aku. Yang pasti aku terlalu merindukan arwah Abah. Tetapi sekarang ni kenapa Aishah yang aku teringat? Keliru aku... apa yang tak kene dengan aku ni??? Pesan arwah abah, "Bila tiba kekeliruan melanda, itu adalah ujian Allah kepada hambanya. Kita ada akal, maka gunakanlah dengan bijak."


:: in memoriez - arwah abah bersama ummi ::